A jóga 11 gyakorlati köre

A Jóga-szútrák a mai kor embere számára nehéz olvasmány, és a jógának szigorúan azokat az aspektusait tárgyalja, amelyek közvetlenül az Én megszabadulásához, a szamadhihoz vezetnek. Életüket a jóga útjának szentelő, aszkézisben élő jógiknak íródott. A ma jógát gyakorlók jelentős része is szeretne végighaladni ezen a spirituális úton, ám nem elvonult remeteként, hanem társadalmi kapcsolatai megtartása mellett. Számos olyan technika létezik, amelyek segítik ezt az utat, és a jóga teljesebb mégértéséhez vezetnek. A jelenkor jógiai a jógának ebben a 11 gyakorlati körében mozognak, amelyek közül öt Patanjali rendszerének is része.

ÁSZANÁK: Testtartások, melyek a légzéstechnikákkal együtt alkalmazva a testet megedzik, energetizálják, testi és szellemi felfrissülést, érzelmi feltöldődést hoznak.

PRÁNAJÁMA: (légzőgyakorlatok) Azok, akik nem akarnak a jóga nyújtotta spirituális úton végighaladni, pusztán az ászanák és a pránajáma segítségével kitűnő egészségben tarthatják testület. A jógának kizárólag e két aspektusát gyakorlók száma nagy, hiszen a jóga jelenleg a világon a legelterjedtebb rekreációs módszer.

RELAXÁCIÓ: Sokféle, a jógától független technikája létezik, de a jógának van egy speciális mélyrelaxációs módszere a jóga nidra vagy jógikus alvás. Általa teljes fizikai, mentális és érzelmi relaxáció valósítható meg, nyílt út vezet a tudattalanba, ami segítheti a személyiség fejlődését. Olyan szupertudatos állapot érhető el, amikor a test és az elme passzív marad.

KONTEMPLÁCIÓ: Patanjali rendszerében a prattyaharának felel meg. A meditációhoz vezető út első állomása, amikor a gyakorló veszi a környezetéből érkező ingereket, de azokra nem reagál, elengedi őket, szemlélődik, létezik.

KONCENTRÁCIÓ: Patanjali renszerében a dharana. A kontempláció folytatásaként a környezeti ingerekből egyet kiválaszt a gyakorló, és azt teljes figyelmével átfonja. Növeli a terhelhetőséget, segít az érzelmi élet egyensúlyának megteremtésében.

MEDITÁCIÓ: Patanjali rendszerében a dhjana. Belső csend, amikor nincsenek érzések, gondolatok, érzelmek. Mély, éber állapot, amikor megváltozik a tér- és időérzékelés. A kontemplációhoz és koncentrációhoz hasonlóan elsajátítása sok gyakorlást igényel.

MANTRÁK: A mantra szanszkrít hang, szótag vagy szócsoport, amely különleges rezgéseket, energiát hordoz. Fennhangon ismételve, érzékelhető ez az energia, amely különleges tudatállapotot vált ki a hallgatóban, és a mantrázóban egyaránt. A jógán kívül a legtöbb vallás is használja (imák). Külön jóga irányzat épül a mantrákra, amely ilyen varázsigénk ismételgetésével gyógyít. Sok jógát gyakorló szerint a mantra nagy segítség a meditációhoz vezető úton.

MUDRÁK: A mudra szó pecsétet, kéztartást jelent. A gesztusok, melyek az indiai táncban a kommunikáció, a jógában a test a lélek és a szellem harmóniájának megteremtésének eszközei. A különböző mudrák segíthetik a megértést, a bölcsességet, de lehet gyógyító, védelmező, erősítő hatásuk is.

BANDHÁK: A bandha szó jelentése zár, zsilip. Az egész univerzumot átható kozmius energia a testben szabad szemmel nem látható energiavezetékeken, a nádikon áramlik. A bandhák zsilipként tudják ezt az energiaármlást terelni, s ezzel a testünkben levő energia szintjét szabályozni. Tudatosan is alkalmazhatjuk őket, de sok jógapózban spontán is kialakulnak.

SATKARMA-KRIJA: Jelentése hat gyakorlat, mégpedig a testet tisztító gyakorlat, melyek megelőző és gyógyító hatásúak. Amikor a test megszabadul a méreganyagoktól, az energia áramlása szabaddá válik, így fokozódik a munka, a gondolkodás, az emésztés, az érzékelés és az átélés képessége, és magasabb szintű tudatosság képes megjelenni.